پسر نازم سید علی
 
قالب وبلاگ
نويسندگان

اینم مهتاب خانم و باران خانم دختر عمه های علی کوچولو که رفیق شیش علی آقا هستن. اینو خونه ی عمه سادات گرفتم وقتی که همگی خونه ش دعوت شده بودیم آخه تا حالا عقد بودن و رفتن مشهد و آمدن خونه ی جدید. عروسی هم که به دلیل فوت داداششون نشد بگیرن.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱:٤۸ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]

عاشق این هستی که بری توی کارتون و من یا بابایی هلت بدیم و بیب بیب(همون ماشین سواری) بازی کنی.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱:٤٦ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]

اگه 50 تا پاکت شیر هم که جلو باشه همه رو باز می کنی و میریزی زمین. کاش یه کمی هم میخوردی که جون بگیری.

این عکسا رو یه روز که تو داشتم تلویزیون نیگا می کردم و فکر می کردم چه بچه ی خوبی شدی و صدا نمیدی و داری بازی می کنی ازت گرفت. وقتی غیبتت طولانی شد و نیومدی فهمیدم داری خرابکاری میکنی. در یخچال و باز کرده بودی و نشسته بودی داخلش.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]

آتنای خاله اینقدر مظلومه که حتی وقتی به زور میری و صاحب گهواره ش می شی هی میاد و میگه خاله من میخام برم تو گهواره م. منم دوتاتون را گذاشتم که راضی بشین.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]

هر وقت میخام نماز بخونم میای و مهرم رو برمی داری و اینقدبالا پایین میشی که آخر سر بزور مهر را ازت می گیرم که دیگه بسه. چون دیدی خوشحال میشیم و تشویقت می کنیم و بوست میکنم هر وقت می بینی بهت توجه نمیکنیم میری و مهر را میاری.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]

دیروز عصر بابایی خواست بره سر کار و یه کار عقب مونده ی رو انجام بده. منم که تو خونه حوصله م سر رفته بود و کفش و کلاه کردم و با سیدعلی همراه بابایی رفتیم. نگهبانی هم نمی گذاشت ماشین ببریم داخل که وقتی زنگ زد حراست اونا اوکی دادن و گفتن مشکلی نیست. برای یکی دو ساعت میتونین با ماشین برین داخل. خلاصه من محل کار بابا و خودم رو هم نشون دادم و کلی با علی آقا صحبت کردم که بتونم تفهیمش کنم که صبح ها که تنهاش میزارم و میام و اونم کلی با چشمان مظلومش التماس می کنه که از پیشش نریم اینجا میام. خلاصه همه ی قسمتا رو نشونش دادم و کلی هم خوشش اومد و بدو بدو می کرد و این ور اونور می پرید. امیدوارم یه ذره تونستم باشم بهش بفهمونم که صبح ها کمتر اذیت بشه ای خدا.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ ] [ سیدعلی ]

قربون علی آقا برم که اینتقد عاشق حیاط هستی. کلی جیغ و داد می کنی و پشت در حیاط وای میسی. منم مجبور میشم ببرمت تو حیاط بازی کنی. بعد از کلی خاک بازی میشینی روی ماشینای کوچولو و بیب بیب می کنی. فدای تو عزیزم.

[ ۱۳٩۱/۱۱/٢۱ ] [ ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ] [ سیدعلی ]

پریشب داشتی روی توپ بالا و پایین می پریدی که ناگهان پات از زیر در رفت و با سر اومدی رو زمین.البت تنها شانسی که آوردی و آوردیم این بود که رو قالی زمین خوردی. همون لحظه شدیدا شروع کردی به گریه. منم که سرگرم اشپزی بودم از تو اشپزخونه پریدم بیرون و بغلت کردم و نازت کردم. دیدم یه عالمه بالا آوردی. خلاصه خیلی ترسیدیم با بابایی و سریع بردیمت پیش متخصص اطفال. چکاپی کرد و گفت ظاهراً مشکلی نیست اما اگه خیلی نگرانید یه ساعت دیگه دوباره بیارینش. دوباره ساعت 11 شب بردیمت و خوشبختانه مشکلی نبود. علی جونم امیدوارم دیگه اینقده شیطنت نکنی. جدیداً خیلی می شیطونی مامانی.

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱٦ ] [ ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ] [ سیدعلی ]

امروز داشتم اینترنت search می کردم که چی بدم این آقا سیدعلی یه کم وزن بگیره و تپلی بشه که این مطلبو دیدم بنظرم جالب بود. امیدوارم بدرد همه ی مامانا بخوره.

یک برنامه غذایی مناسب باید کلیه مواد مغذی (مواد نشاسته ای، پروتئینی، چربی، ویتامین ها و املاح) را به نسبت های متعادل در اختیار کودک قرار دهد تا انرژی مورد نیاز او که معمولا بر اساس یکصد کیلوکالری به ازاء هر کیلو گرم وزن بدن است تامین شود.

معمولا 50 درصد انرژی مورد نیاز از مواد قندی، 30 درصد از مواد چربی و حدود 20 درصد از مواد پروتئینی به دست می آید. بدیهی است برحسب عادات مختلف غذایی و افزایش وزن کودک، نسبت های فوق بین 5 تا 10 درصد قابل تغییر هستند.

غذای کودکان یک تا 2 ساله باید کم حجم ولی مقوی و مناسب و شامل همه گروههای غذایی باشد. مقدار غذای کودک می تواند برحسب اشتهای او افزایش یابد.

نباید انتظار داشته باشیم که کودکان مانند بزرگترها غذا بخورند چون ظرفیت معده آنان هنوز کوچک است.

از طرف دیگر به دلیل اینکه حس کنجکاوی کودک جهت آشنا شدن با دنیای خارج تاثیر زیادی بر اشتهای او می گذارد این امر ایجاب می نماید که وعده های غذایش 5 تا 6 بار در شبانه روز باشد که سه وعده آن وعده های اصلی است که باید مقوی و پر انرژی باشد و دو وعده آن نیز میان وعده است که باید مناسب و مکمل وعده های اصلی باشند.

در این سن هنوز هم کودک با شیر مادر تغذیه می شود تا بخشی از انرزی و مواد مغذی مورد نیاز او از این طریق در اختیارش قرار گیرد.

نمونه ای از برنامه غذایی کودک در سال دوم زندگی

یک کودک یک ساله حدود 30 % انرژی، 50% پروتئین، 2% آهن، و 75% ویتامین Aمورد نیاز خود را از شیر مادر به دست می آورد. در مورد سایر ویتامین ها و املاح نیز درصدی از طریق شیر مادر و بقیه باید از طریق غذایی که به کودک داده می شود تامین گردد تا رشد و تکامل مطلوب او فراهم شود. البته چون تامین مقدار مورد نیاز پاره ای از ویتامین ها و آهن از طریق تغذیه با شیر مادر و غذا مقدور نیست لذا استفاده از قطره مولتی ویتامین و آهن تا پایان 2 سالگی توصیه می شود.

به عنوان راهنمای کلی که شامل 3 غذای اصلی و 2 میان وعده می باشد برنامه غذایی یک کودک دو ساله به شرح زیر است:

  • سه وعده غذای اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام
  • دو میان وعده حدود 10 صبح و 4 بعد از ظهر

یک نمونه از وعده های اصلی غذایی برای نوپا

  • صبحانه:
    • نان، کره، مربا (یا عسل) پنیر کم نمک و چای کم رنگ
  • ناهار:
    • 3 قاشق غذاخوری پر برنج پخته شده(پلو)+ یک قاشق غذاخوری پر از حبوبات (عدس، لوبیا و...)+ یک قاشق مرباخوری کره یا روغن + نصف یک پرتقال متوسط
    • شام:
    • 3 قاشق غذاخوری پر از برنج پخته شده ( پلو)+ یک قاشق غذاخوری پر گوشت ماهی( بدون تیغ)+ یک قاشق غذاخوری پر از یک نوع سبزی با برگ سبز تیره مثل اسفناج یا گشنیز یا جعفری پخته شده.

در این نمونه برنامه ناهار و شام چه مواد مغذی وجود دارد و به چه مقدار در اختیار کودک قرار می گیرد؟

در غذای ظهر(ناهار) که برنج پیشنهاد شده است بخشی از انرژی و پروتئین مورد نیاز وعده ظهر کودک تامین می شود اگر برنج در دسترس نباشد می توان از سیب زمینی، نان یا ماکارونی استفاده کرد.

برنج فاقد ویتامین آ است و مقدار آهن آن هم بسیار ناچیز است. پروتئین سیب زمینی هم کمتر از پروتئین برنج است بنابراین هر زمان که برنج یا سیب زمینی در وعده غذایی کودک قرار می گیرد حتماً باید ماده دیگری که سرشار از پروتئین باشد به آن اضافه نمود مانند حبوبات که پروتئین برنج یا سیب زمینی را کامل می کند بنابراین یک "خوراک سیب زمینی و لوبیا" یا "عدس پلو" از نظر پروتئین کامل هستند. برای جذب بهتر آهن پیشنهاد می شود از ترکیب برنج و حبوبات یا سیب زمینی و حبوبات، نصف یک پرتقال در برنامه ناهار کودک استفاده نمود که هم جذب آهن موجود در غذا را بیشتر می کند و هم کمبود ویتامینC مورد نیاز را جبران می نماید.

در برنامه شام به جای حبوبات (پروتئین گیاهی) از یک ماده پروتئینی حیوانی استفاده شده است. گوشت ماهی علاوه بر تامین بقیه پروتئین مورد نیاز کودک سبب جذب بهتر آهن غذاهای گیاهی می شود. بنابراین یک قاشق غذاخوری پر از اسفناج یا جعفری یا گشنیز، هم ویتامین آ مورد نیاز کودک را تامین می کند و هم به دلیل وجود گوشت ماهی، جذب آهن موجود در مواد غذایی بیشتر می شود.

به جای گوشت ماهی می توان از جگر پخته شده یا مرغ هم استفاده کرد. گرچه انرژی کمتری تولید می کند ولی در عوض مابقی پروتئین و بخشی از آهن و کل ویتامین آ مورد نیاز را فراهم می نماید؛ حتی ویتامین آ تولید شده حدود 20 برابر بیشتر می شود.

با این نمونه از صبحانه، ناهار و شام، قسمت اعظم انرژی مورد نیاز کودک تامین می شود و بخش کوچکی باقی می ماند که با 2 میان وعده مثلا یک تکه نان همراه با نصف یک موز در ساعت 10 صبح و 2 عدد بیسکویت همراه با 2 عدد خرما در 4 بعد از ظهر کمبود انرژی جبران می شود. سایر ویتامین ها و ریز مغذی ها نیز طی وعده های غذای اصلی و میان وعده به کودک می رسد. تنها عنصری که به صورت مکمل ممکن است مورد نیاز باشد آهن است که در بسیاری از کشور ها مواد غذایی مثل برنج، آرد برنج، آرد گندم، پودر شیر، سس سویا، سس ماهی، پودر کاری، شکر یا نمک را با آهن غنی می کنند. در صورت عدم دسترسی به این مواد غنی شده با آهن بهتر است برای کودک در سن 1 تا 2 سالگی قطره یا شربت آهن تجویز شود.

پیشنهاداتی برای وعده های اصلی

با توجه به مطالب گفته شده می توان برنامه غذایی متنوعی برای کودک فراهم کرد تا کلیه نیازهای غذایی او تامین گردد. هر وعده غذایی می تواند شامل یکی از پیشنهادات زیر باشد:

صبحانه

  • نان و کره و مربا و چای
  • نان و کره و عسل و چای
  • نان و پنیر و گردو
  • نان و تخم مرغ و پنیر

ناهار

  • عدس پلو با 2 قاشق غذاخوری ماست
  • سبزی پلو با ماهی
  • سبزی پلو با ماهیچه
  • کوفته قلقلی با سیب زمینی و هویج
  • لوبیا چیتی با سیب زمینی و هویج
  • خوراک گوشت و سیب زمینی و هویج
  • پلو با نصف سیخ کباب
  • خورش سبزی با پلو (سبزی خورش خیلی سرخ نشود)

بهتر است هر وعده همراه با یک نوع میوه با اندازه متوسط باشد.

شام

  • ماکارونی با گوشت چرخ کرده و کمی سبزی
  • ماکارونی با پنیر رنده شده
  • لوبیا چیتی همراه با سیب زمینی و کمی روغن زیتون
  • کوکوی سبزی با نان
  • نصف سیخ کباب با نان

بهتر است هر وعده همراه با 2 قاشق غذاخوری ماست باشد.

پیشنهاداتی برای میان وعده های صبح و بعد از ظهر

  • 2 عدد بیسکویت با یک سیب
  • یک تکه نان و یک موز
  • یک تکه نان با 2عدد خرما
  • یک تکه نان با یک عدد سیب زمینی متوسط یا 2 عدد هویج پخته شده
  • نان و نصف تخم مرغ پخته شده
  • نان و پنیر و خیار
  • یک پیاله شله زرد
  • یک نعلبکی حلوا
  • 10 عدد پسته ریز و نرم شده همراه با یک فنجان آب میوه
  • 7 عدد بادام ریز و نرم شده با یک فنجان آب میوه
  • نصف لیوان ماست با یک عدد خرما و یک تکه نان
  • یک تکه نان با کمی کره و پنیر
  • و...

کلا همانطور که گفته شد کودکان در این سن دوست دارند که مواد غذایی را با دست خودشان بردارند. لذا در صورت امکان بهتر است که غذای آنان شامل یک تکه گوشت یا حبوبات پخته شده همراه با یک نوع سبزی با برگ سبز (اسفناج، کرفس و ...) یا زرد (کدو حلوایی، هویج و...) به اضافه پلو یا نان یا سیب زمینی و هر روز همراه با یک میوه باشد. در غیر اینصورت از همان برنامه غذایی روزانه خانواده مثل خورش سبزی یا خورش قیمه و غیره می توان با تغییراتی که در آن داده می شود (مثلا با نمک و چاشنی کمتر) استفاده نمود.

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱ ] [ ۳:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سیدعلی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

من سیدعلی 2 شهریور 1390 به دنیا اومدم همزمان با 23 ماه رمضان یعنی شب قدر .خوشا به حال گل پسری ناز مامانش.
صفحات دیگر
امکانات وب

آپلود عکس